Ook parochies, groepen en individuen maken hongerdoeken. Hieronder een aantal ervan.
1. Hongerdoek RECHT EN ONRECHT
Deze hongerdoek is bedacht en geschilderd door jongeren van de Vereniging Scala. Scala is een groep mensen die nauw betrokken is bij de paters redemptoristen.
Jongeren laten op deze doek voorbeelden van recht en onrecht zien uit hun eigen leven. Zie voorbeelden worden aangevuld met beelden over de vraag waarom mensen hongeren naar gerechtigheid.
- Links onder: waar komen die leuke kleren die wij kopen vandaan?
- Links boven: het verschil tussen de ziekenzorg hier en vele arme landen
- Midden boven: de pijn van gedwongen afscheid van vriendjes, vriendinnetjes wegens scheiding, verhuizing, uitzetting.
- Rechts boven: in Nederland is alles goed geregeld, maar in veel buitenlandse gevangenissen moet je maar afwachten of het goed afloopt.
- Rechts midden: mensen die anders zijn dan jezelf om wat voor reden ook, worden vaak gediscrimineerd en met geweld behandeld.
- Links onder: op het voetbalveld kunnen gevoelens over recht/onrecht sterk oplopen.
2. Hongerdoek ZORG VOOR ELKAAR
Deze hongerdoek kreeg zijn vorm tijdens de inspiratiedag van Vastenaktie voor de campagne van 2008 op 10 november 2007.
Centraal op deze hongerdoek staat de mens in al zijn verscheidenheid. Hij/zij is midden-boven afgebeeld in een gezicht in vier kleuren. Hij/zij is de mens in al zijn verscheidenheid die zorgt draagt voor anderen. Daarbij gaat het vaak om moeilijke keuzes. In de doek zijn er enkelen verbeeld. Bijvoorbeeld: wat heeft prioriteit: aandacht voor dichterbij of zorg voor mensen verder van ons bed.
- Links boven. Een man in een auto ziet een ongeluk. Hij kan achter de auto aan om het nummer te noteren. Maar dan is hij te laat voor de beslissende vergadering over steun aan een project in het zuiden. Wat te doen?
- Links onder. Een vrouw uit Bangladesh is gastspreker in een verzorgingshuis waar - in haar ogen - mensen zonder respect worden behandeld. Moet zij dit aankaarten in haar toespraak?
- Rechts boven. De jongen attendeert zijn vader op de reclame voor een lekkere hamburger en frisdrank. Vader is voorstander van verantwoord eten en drinken. Moet hij toegeven aan het verzoek van zijn zoon of niet?
- Rechts onder. De man heeft maar beperkt geld om aan goede doelen te geven. Maar welke moet hij kiezen?
De hele doek is omringd met rode harten met een kruis en de stenen met de tien geboden als richtlijnen voor 'Zorg voor elkaar'.
3. Hongerdoek SAMEN DELEN
Acolieten en misdienaars van parochies in Weesp, Muiden en Muiderberg, waar Jan Haen pastor is, bepaalden de inhoud van deze hongerdoek en schilderden mee.
Centraal op de doek staat Jezus die op een dag een grote menigte mensen die honger heeft op een wonderbare wijze hun honger laat stillen met de twee vissen en vijf broden die een jongen hem aanbiedt. Kinderen geven aan elkaar geschenken voor het leven door.
- Op de doek zien we dat Jezus een vis uit de mand neemt en die aan een jongen geeft.
- De jongen geeft daarna water aan een andere jongen in een droog gebied in Afrika.
- Deze Afrikaanse jongen geeft op zijn beurt een plantje, dat hij door dat water kon laten groeien, aan een meisje uit Guatemala.
- Het meisje uit Guatemala geeft daarna sinasappelen aan een meisje uit China.
- Omdat dit Chinese meisje daardoor genoeg te eten had, kon ze de kleren die ze maakte geven aan een naakte jongen uit Brazilië.
- Deze jongen voelt zich zo goed en niet te armoedig om aan de jongen uit het moderne westen een hengel te geven zodat hij kan vissen.
- En deze jongen ten slotte biedt Jezus het mandje met de broden en vissen aan.
Samen delen, dat is recht doen aan allen mensen in nood, waar ook ter wereld.
4. Hongerdoek WAT HANDEN DOEN
Geschilderd door parochianen van de H.Laurentiusparochie in Weesp.
Handen vormen in deze doek het verbindende element. Handen kunnen bidden, aannemen, omarmen, afstoten, onrecht doen of recht doen. In het midden staat de afbeelding van Gods scheppende hand, die Adam, de mens, schept, zoals Michelangelo het schilderde op het plafond van de Sixtijnse kapel. Het gebaar is tevens de levensopdracht van de mens. Met handen gestalte geven aan het leven. Enkele voorbeelden met de klok mee.
- Links boven: handen die protestborden dragen. Ze zeggen ja of nee tegen geweld, oorlog, honger, armoede, uitbuiting, hebzucht, wapenhandel, gezondheidszorg;
- In het midden: handen samen in gebed. - diepste verlangen, hoop neerleggen bij de Ander;
- Een vrouw is aan het breien - kleertjes voor haar kleinkind, speelgoed voor weeskinderen, een sjaal om iemand warmte te geven;
- Een hand reikt een glas water aan een dorstige - en dorst naar gerechtigheid is er meer dan genoeg;
- Een hand in het haar terwijl de andere hand het mysterie van de elektronica probeert te ontraadselen;
- Een hand krijgt een gouden handdruk met heel veel geld;
- Een andere hand kijkt naar een schamel pensioentje na vele jaren zwoegen en zweten;
- Een hand troost de ander die vergaat van de pijn. Een andere hand kijkt op zijn horloge en loopt voorbij; hij heeft geen tijd;
- We zien een vrouw bij de telefoon voor het raam, wachten op een belletje, een klop op de deur;
- En tenslotte een hand die helpt bij het invullen van de oneindig veel papieren die de instanties eisen voor de verzekering, de belasting, de erfenis of de klachten.
5. Hongerdoek GOD IS LIEFDE
Geschilderd door leden van de Werkgroep Katholieke Homopastores, regio Amsterdam.
Centraal thema van deze hongerdoek is de notie dat God liefde is. Hij/zij die in liefde leeft met God, draagt de liefde van God in zichzelf en draagt die uit naar anderen. Afgebeeld zijn mannen en vrouwen die in liefde leven, mannen en mannen, vrouwen en vrouwen, oud en jong, allen rassen en talen die oprecht liefde zoeken, en doen. Dan is er vrede op aarde en in de hemel. Dat is gerechtigheid.
De basis is het hemelse visioen van de openbaring van Johannes - waar de Gezetene, Jezus, koning der koningen zittend op de troon in de kleuren van de regenboog, teken van het verbond tussen God en de schepping, met de zeven sterren in zijn rechterhand, het boek met de namen van allen verlosten in zijn linkerhand, en het tweezijdig zwaard in zijn mond (waarmee recht en waarheid gesproken word). Voor hem staat het Lam Gods, wiens bloed uitvergoten is en in een kelk loopt waaruit te drinken is.
De essentie van de Openbaring van Johannes is dat God liefde is, en hij/zij die in liefde leeft in God en God in hem/haar. Waar liefde is daar is God.