De Vlaamse missionaris pater Damiaan Deveuster (1840 €“ 1889), de €˜held van Molokai €™, op Hawaï en €˜apostel van de melaatsen €™, wordt op 11 oktober dit jaar heilig verklaard. Dat is  in Rome besloten op een zogenaamd consistorie op 20 februari. Aldus meldt Zenit, een Romeins kerkelijk persbureau. Pater Damiaan koos voor pastoraal werk op Molokai, nadat de Amerikaanse regering besloten had de daar wonende melaatsen  alleen nog maar voedsel en enkele basisgoederen te verstrekken, maar geen medische zorg. Deveuster bouwde met hen niet alleen een parochie op, maar ook een ziekenhuis en een school. Hij werkte in Molokai totdat hij zelf aan lepra overleed. Aan de heiligverklaring is een gebruikelijk wonder voorafgegaan: de wonderbaarlijke genezing van kanker van Audrey Toguchi in Honolulu op voorspraak van pater Damiaan.