De Afrikaanse bisschoppen moeten zich inzetten voor eenheid in verscheidenheid. In de kerk is geen plaats voor etnische conflicten. Dat zei de paus kort geleden tegen de Nigeriaanse bisschoppen die in Rome op ad limina-bezoek waren. De paus wil het thema van de etnische tegenstellingen oook p de agenda hebben van de synode van Afrikaanse bisschoppen die nu wordt voorbereid en in oktober in Rome zal plaatsvinden. In Afrika hebben ook kerkwerkers die bij andere etnische groepen werken dan het eigen volk of stam het vaak erg moeilijk. Niet alleen bij de beminde gelovigen, maar ook bij de collega €™s. De paus prees overigens de Nigeriaanse bisschoppen voor hun inzet voor de interreligieuze dialoog, vooral met de islam. Met geduld en volharding, zei hij, zijn ze erin geslaagd respectvolle verhoudingen, vriendschap en samenwerking met de Nigeriaanse moslims te bewerken. In Nigeria zijn er aanhoudelijk conflicten tussen christenen en moslims.